Introducción

Cada reparador debe saber como utilizar sumultímetro, con el que puede realizar muchas pruebas de circuitos y componentes electrónicos. Sigue esta guía para aprender las tres funciones más básicas de un multímetro.

Part 1: Probando la Continuidad

Part 2: Probando el Voltaje

Part 3: Probando la Resistencia

Partes

No se requieren partes.

  1. Una prueba de continuidad nos dice si dos elementos están conectados eléctricamente: si algo es continuo, una corriente eléctrica puede fluir libremente de un extremo al otro.
    • Una prueba de continuidad nos dice si dos elementos están conectados eléctricamente: si algo es continuo, una corriente eléctrica puede fluir libremente de un extremo al otro.

    • Si no hay continuidad, significa que hay una ruptura en algún lugar del circuito. Esto podría indicar cualquier cosa, desde un fusible fundido o mala unión de soldadura a un circuito mal conectado.

    • Una prueba de continuidad es una de las pruebas mas útiles para reparar electrónicos.

  2. Para empezar, asegúrese de que no circula corriente por el circuito o componente que desea probar. Apáguelo, desenchúfelo de la pared, y retire las baterías. Conecte la sonda negra en el puerto COM en su multímetro.
    • Para empezar, asegúrese de que no circula corriente por el circuito o componente que desea probar. Apáguelo, desenchúfelo de la pared, y retire las baterías.

    • Conecte la sonda negra en el puerto COM en su multímetro.

    • Conecte la sonda roja en el puerto VΩmA

    Why only in VΩmA not in 10A

    Geetha - Contestar

    Great question! The VΩmA port is rated up to 200 milliamps (mA), which is the correct range for this demonstration. If you're not sure how much current you're dealing with, go ahead and start with the red probe in the 10 A port instead—it's less sensitive, but can take up to 10 A without blowing a fuse.

    Jeff Suovanen -

    Why do we need to make sure that no current is running through the circuit?

    When there is another parallel branch with 24VDC power and 4-20mA output, the value of the resistance measured comes as zero. Whats the reason?

    Fraz - Contestar

  3. Enciende el multímetro, y ponga el selector de modo de continuidad (indicado por un icono que se parece a una onda de sonido). No todos los multímetros tienen un modo de continuidad dedicado. Si la suya no tiene, está bien! Vaya al Paso 6 para una forma alternativa de realizar una prueba de continuidad.
    • Enciende el multímetro, y ponga el selector de modo de continuidad (indicado por un icono que se parece a una onda de sonido).

    • No todos los multímetros tienen un modo de continuidad dedicado. Si la suya no tiene, está bien! Vaya al Paso 6 para una forma alternativa de realizar una prueba de continuidad.

    I want to search the resistance of gold and see if I have some

    Joel Stegner - Contestar

    What does a sound wave look like?

    Greg Janssen - Contestar

  4. El multímetro prueba la continuidad mediante el envío de un poco de corriente de la propia pila del multimetro a través de una sonda, y comprueba si la otra sonda la  recibe. Si las sondas están conectadas, ya sea por un circuito continuo, o tocando directamente entre sí, la corriente  de prueba fluye a través de ellas. La pantalla mostrará un valor de cero (o casi cero), y el multimetro pitará.¡Hay Continuidad!
    • El multímetro prueba la continuidad mediante el envío de un poco de corriente de la propia pila del multimetro a través de una sonda, y comprueba si la otra sonda la recibe.

    • Si las sondas están conectadas, ya sea por un circuito continuo, o tocando directamente entre sí, la corriente de prueba fluye a través de ellas. La pantalla mostrará un valor de cero (o casi cero), y el multimetro pitará.¡Hay Continuidad!

    • Si no se detecta la corriente de prueba, significa que no hay continuidad. La pantalla mostrará 1 u OL (bucle abierto).

  5. Para completar la prueba de continuidad, coloca una sonda en cada extremo del circuito o componente que desea probar. La continuidad no es direccional, lo que significa que no importa  donde vaya cada sonda. Pero hay  excepciones, por ejemplo, si hay un diodo en su circuito.Un diodo es un componente electrónico que deja pasar la corriente en una sola dirección, lo que significa que mostrará continuidad en una dirección, pero no en la otra.
    • Para completar la prueba de continuidad, coloca una sonda en cada extremo del circuito o componente que desea probar.

    • La continuidad no es direccional, lo que significa que no importa donde vaya cada sonda. Pero hay excepciones, por ejemplo, si hay un diodo en su circuito.Un diodo es un componente electrónico que deja pasar la corriente en una sola dirección, lo que significa que mostrará continuidad en una dirección, pero no en la otra.

    • Al igual que antes, si el circuito es continuo, la pantalla mostrará un valor de cero (o casi cero), y el multimetro pitará.

    • Si la pantalla muestra 1 o OL (lazo abierto), no hay continuidad, es decir, no hay camino para que la corriente eléctrica fluya de una sonda a la otra.

  6. Si el multímetro no tiene un modo de prueba de continuidad dedicado, aún puede realizar una prueba de continuidad. Gire el selector a la posición más baja en el modo de resistencia.
    • Si el multímetro no tiene un modo de prueba de continuidad dedicado, aún puede realizar una prueba de continuidad.

    • Gire el selector a la posición más baja en el modo de resistencia.

    • La resistencia se mide en ohmios, indicado por el símbolo Ω.

    How do I test Amps ( ouput from a battery charger)

    jpretorius10 - Contestar

    Thank u so much

    Kademe Eric - Contestar

    Visita Nuestra Tienda
  8. En este modo, el multimetro envia un poco de corriente por una sonda y mide lo que es recibido por la otra sonda. Si las sondas son conectadas—ya sea por un circuito interrumpido, o por directamente tocando las dos sondas—la corriente de prueba fluye a traves de las dos sondas. La pantalla demuestra un valor de 0 (o casi cero—en este caso, 0.8). Una resistencia baja es otra manera de decir que tenemos continuidad.
    • En este modo, el multimetro envia un poco de corriente por una sonda y mide lo que es recibido por la otra sonda.

    • Si las sondas son conectadas—ya sea por un circuito interrumpido, o por directamente tocando las dos sondas—la corriente de prueba fluye a traves de las dos sondas. La pantalla demuestra un valor de 0 (o casi cero—en este caso, 0.8). Una resistencia baja es otra manera de decir que tenemos continuidad.

    • Si ninguna corriente es detectada, eso significa que no hay continuidad. La pantalla demostrara 1 u OL (open loop).

  9. Para completar tu prueba de continuidad, pon una sonda en cada lado del circuito o componente que queries probar. No importa donde coloques cada sonda;la continuidad no és direccional.
    • Para completar tu prueba de continuidad, pon una sonda en cada lado del circuito o componente que queries probar.

    • No importa donde coloques cada sonda;la continuidad no és direccional.

    • Como antes, si su circuito es continuo, la pantalla mostrará un valor de zero (o casi zero).

    • Si la pantalla muestra 1 u OL (open loop), no hay continuidad—es decir, no hay camino para que la corriente fluya de una sonda a la otra.

    What does it mean when I first get 1 then the meter jumps to all kinds of numbers and there is no beeping?

    Choymae Huie - Contestar

  10. Conecta la sonda negra en el puerto COM en tu multimetro. Conecta la sonda roja en el puerto VΩmA.
    • Conecta la sonda negra en el puerto COM en tu multimetro.

    • Conecta la sonda roja en el puerto VΩmA.

  11. Enciende tu multimetro y coloca el dial al modo de voltaje DC (indicado por una V con una linea recta, o el simbolo ⎓). La mayoria de los dispositivos electronicos de consumidores utilizan voltaje DC(corriente contínua).El Voltaje AC(corriente alterna)—és el tipo  de corriente de baja tensión que corre por la instalación de su casa —y es considerablemente más peligrosa y está fuera del alcance de esta guia .
    • Enciende tu multimetro y coloca el dial al modo de voltaje DC (indicado por una V con una linea recta, o el simbolo ⎓).

    • La mayoria de los dispositivos electronicos de consumidores utilizan voltaje DC(corriente contínua).El Voltaje AC(corriente alterna)—és el tipo de corriente de baja tensión que corre por la instalación de su casa —y es considerablemente más peligrosa y está fuera del alcance de esta guia .

    • La mayoria de multimetros no son auto-oscilantes, eso significa que tendras que establacer el rango correcto para el voltaje que deseas medir.

    • Cada ajuste en el dial demuestra el voltaje maximo que puede medir. Por ejemplo, si anticipas medir mas de 2 voltios pero menos de 20, utiliza el ajuste de 20 voltios.

    • Si no estas seguro, empieza con el ajuste maximo.

  12. Pon la sonda roja en la terminal positiva y la sonda negra en la terminal negativa. Si su rango fue ajustado demasiado alto, es posible que no obtengas una lectura muy precisa. Aqui el multimetro muestra 9 voltios. Esta bien, pero podemos ajustar el dial a un rango mas bajo para obtener una mejor lectura.
    • Pon la sonda roja en la terminal positiva y la sonda negra en la terminal negativa.

    • Si su rango fue ajustado demasiado alto, es posible que no obtengas una lectura muy precisa. Aqui el multimetro muestra 9 voltios. Esta bien, pero podemos ajustar el dial a un rango mas bajo para obtener una mejor lectura.

    • Si ajustas el rango muy bajo, el multimetro simplemente mostrara 1 u OL, indicando que esta sobrecargado o fuera de rango. Esto no dañara el multimetro, pero si necesitamos ajustar el dial a un rango mas alto.

  13. Con el rango ajustado correctamente, obtenemos una lectura de 9.42 voltios. Intercambiando las sondas no causara ningún daño; simplemente nos dará  una lectura negativa.
    • Con el rango ajustado correctamente, obtenemos una lectura de 9.42 voltios.

    • Intercambiando las sondas no causara ningún daño; simplemente nos dará una lectura negativa.

  14. Para empezar, asegurate que no haya corriente corriendo por tu circuito o componente que deseas probar. Apagalo, desconectalo de la pared, y quitale las baterias. Acuerdate que estaras probando la resistencia del circuito entero. Si deseas probar un componente individual tal como un resistor, pruebalo por si mismo—no con el resistor soldado en lugar!
    • Para empezar, asegurate que no haya corriente corriendo por tu circuito o componente que deseas probar. Apagalo, desconectalo de la pared, y quitale las baterias.

    • Acuerdate que estaras probando la resistencia del circuito entero. Si deseas probar un componente individual tal como un resistor, pruebalo por si mismo—no con el resistor soldado en lugar!

    • Conecta la sonda roja en el puerto VΩmA en tu multimetro.

  15. Enciende tu multimetro y ajusta el dial al modo de resistencia. La resistencia se mide en ohmios, indicado por el simbolo Ω.
    • Enciende tu multimetro y ajusta el dial al modo de resistencia.

    • La resistencia se mide en ohmios, indicado por el simbolo Ω.

    • La mayoria de multimetros no son auto-oscilantes, eso significa que tendras que establacer el rango correcto para la resistencia que deseas medir. Si no estas seguro, empieza con el ajuste maximo.

  16. Pon una sonda en cada fin del circuito o componente que deseas probar. No importa donde coloques cada sonda;la resistencia no es direccional.
    • Pon una sonda en cada fin del circuito o componente que deseas probar.

    • No importa donde coloques cada sonda;la resistencia no es direccional.

    • Si tu multimetro lee cerca a zero, el rango está ajustado demasiado alto para obtener una medida buena. Gira el dial a un ajuste mas bajo.

    • La otra posibilidad es que el circuito o componente que estas probando no tiene continuidad—es decir, tiene resistencia infinita. Un circuito sin continuidad siempre leera 1 u OL en una prueba de resistencia.

  17. Con el multimetro ajustado a un rango usable, obtenemos una lectura de 1.04k ohmios.
    • Con el multimetro ajustado a un rango usable, obtenemos una lectura de 1.04k ohmios.

    Easy to understand for a none electrician. Good.

    ctsatph - Contestar

    Good tutorial ! Why was measuring AC and diodes not included ?

    Andrew Azariah - Contestar

    Very good why can't the manufacturer write these instructions thank you

    Brian ottewill - Contestar

    Yes it would be sweet if manufactures instructions were this clear. Excellent job

    freeportcowboy - Contestar

    All of this is great but what are people going to do with this information? Nothing tells them how to check components for shorts, probably the most common test when looking for failures in electronics.

    If this information were coupled with material explaining how to trouble shoot electronic circuits for basic information everyone would have gained a use for their meters. If information went a bit more in depth they would learn to identify failed components. Most of the time anyone can troubleshoot and repair a HDTV set using a multi-meter alone.

    Add to your already good work and help people get through the maze of what to do when troubleshooting electronics. Nothing about troubleshooting most electronics is hard to learn. It normally takes a minimal understanding of components to enable anyone to fix something.

    monthow - Contestar

    The name of the tutorial was “How to Use a Multimeter", so it was mesnst to be an introductory glimpse into how to use a Multimeter. Specific testing of electronics, PCBs, and the like is outside of the scope of this article. However, given the basic understanding of how a mtimetsr works it would be reasonable to expect someone to be able to figure out how to test the circuit board.

    Sometimes it's better to send two separate than overly complicated one.

    mbrulla -

    Very easy to understand tha

    Jerry Allen - Contestar

    Thank you thank you for doing this!! This is all new to me and your posting was sooooo helpful , easy to follow and you went step by step . Your the only place that said some multimeters may not be marked for continuity!!! I was losing it

    thanks again for explaining in layman terms .

    msgra2ity1 - Contestar

Linea de Meta

100%

Empezar a traducir ›

Jeff Suovanen

Miembro Desde 06/08/13

216,119 Reputación

176 Guías creadas

Equipo

iFixit Miembro de iFixit

Community

108 Miembros

8,319 Guías creadas

107 Comentarios

EASy and helpful indeed

Trever Mazibuko - Contestar

Thank you! Never find instructions so easy to follow.

kuruvar - Contestar

Iwant to know hw to test caperstas

kapambwe sikazwe -

Great stuff!! Thank you.

warwick - Contestar

Super guide, many thanks for posting!

Alan - Contestar

Thank you. Very easy and good training

Badar Omar - Contestar

Very helpful for beginners, thanks for these clear instructions!

AndyBlaser - Contestar

great article. thanks

James Magenga - Contestar

thank you !!! for this info!!!

Sufian Hamouda - Contestar

i did not know i can do this.

jeez - Contestar

Thanks a lot this is very clear and helpful!

dillinger0893 - Contestar

Thanks Jeff. I just purchased a cheap mm. All instructions were in Chinese. Your help made sense of it all, so easy.

David Bennet - Contestar

Iwant to knw hw to test power suply

kapambwe sikazwe - Contestar

great, thank you for good description.

hzaim2001 - Contestar

Brilliant thank you

Liam Breen - Contestar

It takes an intelligent person to write simple instructions. BRAVO !

dave - Contestar

It truly does.

Shane Blanchett -

so nice Bro...Thanks a lot...

akramul haque apollo - Contestar

Love the resources on the Pro site.

Shane Blanchett - Contestar

Very good instructions

Md Kamruzzaman - Contestar

Nice guide.pl add some additional examples to have better understanding for beginners.Thank you

sugashankar - Contestar

Nice guide. Pl add some additional practical examples. Thank you.

sugashankar - Contestar

I'm doing exactly this and mine won't read any voltages, but it will read resistance. I've tested it with multiple batteries that I know work, but I only get a read of 0. What might be the problem?

Juan Partida - Contestar

Very good lesson, helped a lot. Thankyou

mark cole - Contestar

This is the best and easiest lesson on using multimeter. Thanks a lot!

Seong Lee - Contestar

Thank you, Haven't used one of these is ages; this was a great refresher!

GON Compactor - Contestar

thanks for a very easy tutorial, it is very helpful!

bonjie montaflor - Contestar

The basics. Soooo important. Well done, short and concise.

chris teter - Contestar

Nice and straightforward guide - thanks buddy.

Mel Gavin - Contestar

Most helpful thank you!

jodianderson34 - Contestar

Had multimeter for a couple years, never knew how to make it beep!

Mike Weatherl - Contestar

Thank you for these great instructions. The instructions that came with the multimeter were not helpful for a beginner, and these really helped us diagnose our problem.

Roger Lemaster - Contestar

Thank you for the great instructions. My question and the reason for my looking online for info on using a multimeter was to find out what the various resistance readings mean on a digital tester. I am checking out a defrosting element in my refrigerator and got a reading of 12 or 15 ohms. The information I was reading said a 15-100 ohms meant the element was OK, another book said if medium resistance was found it was OK.

By going online I was looking for the answer as to what is low, medium and/or high resistance ranges are.

I did enjoy your instructions, they were easy to understand.

JM - Contestar

I have used a meter for a long time. Never had instructions so clear and easy to follow. Thank you very much.

The pictures are also very clear and helpful.

Rick Lewis - Contestar

Beautifully put. I truly appreciate the lesson. I've learned something of impirtance. Thank you.

rickeybenn - Contestar

it really useful for begginer

erwin torres - Contestar

Thanks you for the lesson :)

Mark Diamond - Contestar

Hi,

das ist wirklich sehr anschaulich aufgebaut und benutzerfreundlich, vielen Dank dafür!

Wer jetzt noch genau wissen möchte wie Multimeter funktionieren und worauf Sie beim Kauf achten sollte der kann gerne noch auf https://multimeter-tester.de schauen und weiter lesen.

Ich wünsche euch noch einen schönen Abend und einen bestmöglichen Start ins neue Jahr.

LG

multimeter_tester - Contestar

Thanks you for the lesson :)

mrmannan05 - Contestar

A great introduction for a beginner like me.

Joe - Contestar

Hello . and thank you good read.

conrad - Contestar

Easy to understand...thank you

chip - Contestar

Thanks and had help me a lot

sinoncesar - Contestar

Had help me a lot. Many Thanks

sinoncesar - Contestar

Thanks, I think I've got it.

rama jama - Contestar

Simple and precise. A life saver as I couldn't find the "manual" - one page sheet. Greatful!

rudy2828 - Contestar

Wow I love this I can now read a resistor thanks keep on the good work

Adeyefa - Contestar

Great stuff this was helpful.

joel7269 - Contestar

Thanks , sometimes need too refresh with the basics.

Kurt Webster - Contestar

It is very nice demostration

Lokesha - Contestar

Sir can i get a book about basics of auto electrical and electronics or soft copy.

Lokesha - Contestar

Very informative! Easy to understand.

David Flatt - Contestar

Simple and easy thanks

kudakwashekatena - Contestar

I have been searching a tutorial on getting started with trouble shooting an automotive parasitic draw. I have no background in different types of functions of a mmeter such as continuity, voltage, and resistance, your tutorial was a must have. It gave me an understanding of just the basic terminology of the more advanced tutorials. I give it a major thumbs up, excellent tutorial thanks a million !!!!!!

camotrucker87 - Contestar

Easy to follow description. However, I am having trouble diagnosing a microwave diode. Seems I can't do that directly with a multimeter. Is that correct?

Rose - May 9, 2017

rakile - Contestar

Thank you, the instructions that came with my multi meter were clear as mud. Your mini course was very clear and concise.

t_wellman - Contestar

Thank you. This was very helpful to me. Very clear and easy to understand....

John Cascella - Contestar

Thank you so much, it is so easy to understand the way you explain.

nodzgreat - Contestar

thankyou very much.

keith - Contestar

Thanks for supportive/useful post

Suman Ponmathan - Contestar

Very Helpful.,thanks

Rey Mombay - Contestar

Excellent please give us more of the same, primarily to help with understanding of the subject matter at a basic level.

mike payne - Contestar

Excellent and elegantly simple guide.

Stewart Shackleton - Contestar

Thanks you so much for this.For me as a beginner,I didn't find difficulties in reading this but its fruitful one.

Jhed Saldavia - Contestar

thanks a million

claude.staples - Contestar

It was just awsome.Before your tutorial it just was looked like some alien device to me and now I think it's having very simple working principle. I am now pretty confident to work with it. A very big thanks.

Biswarup Majumdar - Contestar

Indeed awesome. Lots of thanks for such a generous sharing of knowledge. Be blessed

prince - Contestar

very helpful,thanks

silvester - Contestar

very simple and accurate

daniel - Contestar

Awesome thanks.. I knew you could use this for a lot of things but not this much.

Lynn Comstock - Contestar

I have a problem with my multimeter (Mastech MY74), the first thing I did was stupid, haven't read the user manual and tried it on a live socket and now it doesn't want to work. I have changed the fuses (600V, 0,4A and 10A), but it still doesn't work. Does anyone have an idea what else could have went wrong and how to test it?

Best regards

Rebius Noir - Contestar

Very useful. I liked the statements like ‘this will not harm the multimeter but will show negative reading ‘. For non science folks like me, these questions crop up often so this guide takes away the anxieties.

Ninad Kajale - Contestar

Nice article with great illustrations.

Apart from measuring DC voltage, resistance and continuity, they can also measure AC voltage, DC current, transistor and Diode checking, which I learnt from here https://circuitdigest.com/article/how-to...

merchan - Contestar

Following the KISS method of instruction!

Very well done!

JD Stewart - Contestar

marvellous explanation for a layman good luck& thanks

Ajmeet kaur - Contestar

Excellent guide. Very well explained and easy to use.

Simon Watts - Contestar

Dead easy. Very impressed.

Mark Sanders - Contestar

What to say except that you are the best !!!

Samir - Contestar

Good information. Thank

Masthan S - Contestar

Thanks a lot. :) My fear with multimeter is gone now. I am able to measure with confidence.

Jaya Saxena - Contestar

Can multimeters be used to measure salinity in water?

Ella Post - Contestar

Jeff, thanks for your step by step multimeter guide. I have also written https://bestmultimeterreviews.org/ similar article in my blog. But, your article is much better than me.

Ciffakla Notam - Contestar

Simple, easy to understand, well presented. Very helpful thanks.

Nicholas Topley - Contestar

Literally helped me passed my physics test; thank you!

KATE HUT - Contestar

Thank you very much !! Nicely explained and very easy to read with the pictures provided

larykir - Contestar

Tanks very much….Its really

Austine Taiwo - Contestar

you put a lot of effort in making this tutorial. I appreciate it.

hurshell - Contestar

Thank you. Very clear and thorough.

Choymae Huie - Contestar

Thank you for the helpful information, simple for novice to understand.

mark long - Contestar

Very helpful :) Thank you.

john schulz - Contestar

Very helpful… Thank you

Rhon - Contestar

Very helpful, thanks.

Daniel - Contestar

Cool keep up the good work and thanks

Pete Garcia - Contestar

Great for beginners, thanks

Mark - Contestar

thanks for a very easy tutorial, it is very helpful! pl add some additional examples to have better understanding for beginners.Thank you

sateesh

Challa. Sateesh - Contestar

Thank u for the precise description,very very useful for beginners.

A MAZUMDER

Arunava Mazumder - Contestar

thanku for guide!!!

sencotech khan - Contestar

I studied multimeter in my 11th grade and since then, haven’t been around these things for a long time! I was glad to go through the above instructions and as my nephew has been studying physics as well, I was able to guide him through some subjects which really gave me a good day and made my nephew happy. Thanks a lot.

Charles Brown - Contestar

thanks for this info.

daud john - Contestar

Very good explained well. Thank you.

Colm Gibson - Contestar

Exceptional directions and explanations for each step. Even an inexperienced user (such as myself) can understand and follow the instructions. So hard to find such detailed instructions for those that “want to be in the know”!! Kudos! You deserve 4+ Stars :)

Elaine Shapiro - Contestar

We thank you for the information

zenyao masilela - Contestar

I was always confused about electricity and how to test it but your instructions have given me a better understanding of it. I now have a place to go to for future reference. Thanks.

davidleithead - Contestar

thanks for the lucid description of the three phases of testing an electronic item; good job!

Jayaraman Raju - Contestar

Agregar Comentario

Ver Estadísticas:

Ultimas 24 Horas: 370

Últimos 7 Días: 2,668

Últimos 30 Días: 12,050

Todo El Tiempo: 1,027,055